Rabu, 31 Oktober 2012


TEKS UCAPAN WAKIL PELAJAR
Assalamualaikaum dan selamat sejahtera,
(baca basmallah dan selawat nabi)
Sejambak kasih titipan khas buat Tuan Pengerusi Majlis,
Yang berusaha, ayahanda pengetua yang kami hormati, Tuan Haji Abdullah bij Mohd yusof,
Yang dihormati, ayahanda Yang Dipertua Persatuan Ibu bapa dan Guru SMK Seri Raub, Encik A.Rauf bin A.Samad,
Barisan Guru Penolong Kanan dan guru-guru yang dihormati,
Para ibu bapa yang dikasihi, dan rakan-rakan seperjuangan sekalian.

Ucapan jutaan terima kasih dan rakaman penghargaan ini saya tujukan khusus kepada pihak pengurusan Majlis Restu Ilmu SPM & STPM 2012, kerana member kepercayaan dan peluang kepada saya untuk menyampaikan sepatah dua kata dalam majlis ‘keramat’ yang dianjurkan khusus buat kami yang akan menduduki pepriksaan SPM dan STPM, pada pagi hari Jumaat,2 haribulan November,2012 Masihi bersamaan 17haribulan Zulhijah 1433 Hijrah yang penuh keberkatan ini. Kesempatan pada pagi ini merupakan suatu detik bersejarah bagi diri saya kerana dapat menyampaikan ucapan sebagai wakil pelajar dalam majlis pelerahan ilmu ini.

Ayahanda pengetua, guru-guru dan para ibu bapa yang dimuliakan,
Meskipun saban tahun majlis seumpama ini diadakan, namun, setiap penganjuran majlis tersebut mempunyai keistimewaan yang tersendiri. Bagi kami, Majlis Restu Ilmu seumpama ini merupakan pengalaman menarik kami buat kali ke-3 atau ke-4, sepanjang sejarah persekolahan kami setakat ini. Walaupun majlis kali ini agak sederhana, tetapi motif dan matlamatnya tetap sama, iaitu upacara atau istiadat merelah, mengijazahkan dan merestui segala ilmu dan pengalaman yang para guru curahkan kepada kami, para pelajar. Dalam pada itu, majlis pengijazahan ilmu ini juga merupakan bukti keikhlasan dan komitmen para guru dalam menjalankan tanggungjawab mereka sebagai jentera pendidikan dalam menyampaikan ilmu dan pengajaran demi masa hadapan anak bangsa.
Guru-guru yang kami sanjungi,
Kami sedar bahawa dalam usaha untuk memanusiakan manusia seperti kami, guru-guru sering kali berhadapan dengan pelbagai karenah dan cabaran; ada yang menyakitkan hati; ada yang menghampakan harapan; ada yang menggembirakan; ada yang melucukan; dan ada yang menyeronokkan. Segala pengalaman pahit manis ditelan dengan penuh sabar; sehingga kami dapat merasakan bahawa guru-guru di sekolah ini bukan sekadar guru biasa, malah adakalanya berperanan sebagai ibu dan bapa kepada kami; sakit pening kami dan kebajikan kami sentiasa diambil berat; kemajuan akademik kami dan keterampilan sahsiah kami sentiasa diberi perhatian; kerja rumah, modul,folio, kerja kursus, latihan pengukuhan dan pelbagai tugasan kami akan diperiksa. Pendek kata soal masa depan kami sering merungsingkan guru-guru sekalian. Selain tunjuk ajar, guru-guru turut menjadi tempat rujukan kami untuk meleraikan kekusutan dan segala macam perkara, termasuklah perkara-perkara yang bersifat peribadi. Guru-guru adalah segala-galanya buat kami, terima kasih cikgu!
Sesungguhnya, kesediaan guru-guru untuk membantu kami amatlah kami hargai dan sanjungi.
Tenang-tenang air di laut,
        Sampan kolek mudik ke tanjung;
Hati terkenang mulut menyebut,
        Budi guru-guru rasa nak junjung.               
Terima kasih cikgu! Halalkan segala ilmu dan pengalaman yang dikongsikan. Restuilah kami dan doakanlah kejayaan kami dalam peperiksaan SPM dan STPM yang akan menjelang tidak beberapa lama lagi.

Akhirulkalam, sebelum saya menyerahkan majlis ini kepada Tuan Pengerusi Majlis, saya selaku wakil pelajar sekalian ingin merakamkan ucapan setinggi-tinggi penghargaan dan jutaan terima kasih kepada para guru yang telah sudi menabur bakti demi kecemerlangan hidup kami di hari muka. Segala jasa dan pengorbanan guru-guru tidak dapat kami balas, justeru kami serahkan kepada Allah jua untuk membalasnya.
Dirunduk hanyalah padi
        Diendang sigadis desa;
Yang baik hanyalah budi,
        Dikenang hanyalah jasa.

Budi bahasa tak jual beli,
,      Orang berbudi kita berbahasa;
Pekerti mulia pakaian diri,
       Orang memberi kita merasa
Sedikit tanda ingat, banyak tanda ada, kasih kepada yang sudi, meminta kepada yang ada dan bertanya kepada yang tahu
Sekian, waillahitaufiq wal hidayah, wassalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh. Saya dengan rendah hati mohon permisi. Terima kasih.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan